'Ik wil het geloof wel een kans geven, ondanks dat ik dat spannend vind.'

Tijn
16 jaar
Tijn maakte een keuze voor Jezus bij Alpha Youth

‘Ik wil het geloof wel een kans geven, ondanks dat ik dat spannend vind.’

Tijdens het Alpha Youth-weekend bezoekt Tijn (16) met zijn groep een jongerendienst in de kerk. Daar raakt hij zo geïnspireerd, dat hij besluit om een keuze voor God te maken. Ondanks dat hij niet precies weet wat dat hem zal brengen, wil hij het geloof een kans geven. En daar heeft hij nog geen spijt van gekregen.

Tijn vertelt eerlijk dat het niet zijn eigen idee was om naar Alpha Youth te gaan: ‘‘Het werd wel een beetje verplicht door m’n ouders. Ik moest naar de jeugdclub van de kerk of naar Alpha Youth.’’ Toch is hij blij dat hij gegaan is. Vanaf de eerste keer dat hij erheen ging vond hij het heel erg leuk. ”Door corona was het al lang geleden dat ik naar een jeugdgroep was geweest. Daardoor was het in eerste instantie wel een beetje onwennig om met elkaar in gesprek te gaan. Maar ik vond het uiteindelijk heel gezellig en er was natuurlijk lekker eten.’ 

Keuzemoment

Voor Alpha Youth wist Tijn niet zo goed wat hij met het geloof moest doen. Dat veranderde tijdens het Alpha Youth-weekend. De groep deed een heleboel leuke dingen en bezocht op zondag een jongerendienst in een kerk in Ede. ‘‘De man die daar preekte kon heel leuk spreken en hield steeds mijn aandacht vast. Hij vroeg jongeren die een keuze wilde maken voor Jezus eerst om hun hand op te steken en daarna of ze naar voren wilden komen. Ik had mijn hand opgestoken, maar naar voren lopen vond ik een grote stap. Toen zei hij dat God ons soms vraagt om moedig te zijn. Daarna ben ik toch naar voren gegaan en werd er voor me gebeden.’’ Tijn ziet het moment in de kerkdienst als een keuzemoment: ‘‘Ik dacht: ik wil het wel proberen ondanks dat ik het spannend vind.’’ 

''God vraagt ons soms om moedig te zijn.''

Bidden

Na het weekend ging Alpha Youth nog een paar weken verder. De thema’s over bidden en Bijbel lezen spraken Tijn erg aan. ‘‘Ik ben die dingen gaan proberen en dat bevalt eigenlijk heel goed. Ik verwacht er niet veel van, misschien ben ik bang om teleurgesteld te raken. Het bidden maakt me dankbaar voor wat ik heb en dan vraag ik niet al te veel van God.’’ 

Naast bidden en Bijbel lezen maakten ook de thema’s over de Heilige Geest en genezing indruk op Tijn. ‘‘Genezing kende ik eigenlijk alleen van de verhalen uit de Bijbel en over de Heilige Geest werd weinig gepraat in onze kerk dus dat was ook nieuw. Ik ben blij dat ik er bij Alpha meer over heb kunnen leren’’, vertelt Tijn.  

Ook Alpha Youth proberen?

Vind een Alpha Youth bij jou in de buurt!