Het is vandaag goede vrijdag. Op deze dag herdenken we dat Jezus stierf voor onze zonde. Een daad uit onvoorwaardelijke en extreme liefde. Hij liet ons de puurste vorm van naastenliefde zien. Ook vertelde Jezus hoe wij met anderen om moeten gaan, en toch zien we tegenwoordig nog zoveel haat en nijd. Het lijkt erop dat zijn boodschap van naastenliefde in sommige gevallen plaats heeft gemaakt voor veroordeling en verdeling.
Laatst zag ik een stukje van het televisieprogramma Adieu God voorbij komen, een programma waarin presentator Tijs van den Brink kerkverlaters interviewt. Dit keer was het de beurt aan Arthur Japin, een schrijver die vroeger katholiek werd opgevoed. Over het geloof zei hij het volgende: ‘Ik vind de manier waarop religie tegenwoordig wordt beleefd bijna het tegenovergestelde van hoe het eigenlijk bedoelt is door God. Deze religie is iets waar de regels bij komen; waar onderscheidt tussen goed en kwaad ontstaat, terwijl er volgens mij zo duidelijk in de Bijbel staat dat we juist niet moeten oordelen over wat goed is en wat kwaad is.’
Schamen voor lichaam
Arthur Japin verwijst hierbij naar Genesis 2 vers 16 en 17, waarin God het volgende zegt tegen Adam en Eva: ‘’van alle bomen in de tuin mag je eten, maar niet van de boom van de kennis van goed en kwaad.’’ En toch was dat precies wat er gebeurde. Adam en Eva aten van de boom, en precies op dat moment begonnen ze te oordelen over wat voor hun goed of slecht zou zijn. Ze werden zich namelijk bewust van hun naaktheid en beoordeelde dat als iets verkeerds, terwijl hun naaktheid daarvoor helemaal geen probleem was. Ze begonnen zich te bedekken met vijgenbladen omdat ze zich schaamden voor hun lichaam. Zou het zomaar kunnen dat Arthur Japin gelijk heeft? Dat God het niet zo bedoelt heeft dat wij gaan oordelen over bijvoorbeeld de slechte dingen?
‘Vluchtelingen zijn niet welkom?’
Toch is dat wel wat er in onze samenleving gebeurt. Mensen oordelen veel over de goede en slechte dingen. Logisch toch? We zijn ten slotte gewend dat we goed gedrag belonen, terwijl we slecht gedrag straffen. Het grootste probleem is echter dat we daarbij de slechte dingen vooral veroordelen en wegduwen. Hetgeen dat voor ons een bedreiging zou vormen willen we vooral uitsluiten; daar willen we graag niks mee te maken hebben. Vluchtelingen zijn niet welkom omdat ze onze banen zouden pikken, overal in Nederland worden er anti-islam campagnes gevoerd, en de politiek pleit al jaren voor een boerkaverbod.
Pornografie, drugsgebruik, seks
Maar ook binnen sommige kerkgemeenschappen gebeurt het. Naar mijn ervaring worden onderwerpen zoals pornografie, drugsgebruik en seks voor het huwelijk zelden bespreekbaar gemaakt, omdat het een zonde zou zijn. Dit willen we vooral vermijden en wegduwen. Is dat ook de manier hoe Jezus er mee om zou gaan? Het veroordelen en weglopen van zonde en slechte dingen in plaats van het bespreekbaar te maken en te omarmen?
‘Jezus ging met ze eten’
Zeker niet. Het waren vooral de zondaars, de hoeren en de huichelaars die vroeger naar Jezus toe gingen om naar hem te luisteren. Jezus at zelfs met hen. Hij is gekomen om juist de zondaars te roepen. Ik zie om mij heen een hoop mensen, waaronder veel jongeren, die wegblijven van het evangelie. Brengen wij dan wel dezelfde boodschap over als dat Jezus deed?
Jezus ging een stap verder
Jezus ging zelfs nog een stap verder. Op goede vrijdag herdenken wij dat hij zich aan stukken liet scheuren, vernederen en mishandelen. Voor jou en mij; voor onze zonde. Hiermee omarmde hij uit liefde de slechte dingen. Wees dus voorzichtig met het veroordelen en wegduwen van de slechte dingen; probeer het juist bespreekbaar te maken, te omarmen en te vergeven, net als Jezus. Dan spreken wij dezelfde boodschap van naastenliefde, zoals Jezus ons op goede vrijdag laat zien.
Meer weten overJezus? Stel AL jouw vragen op een Alpha!
We hebben Alpha voor jongeren, studenten & volwassenen!
? Kijktip: Op donderdag 29 maart 20:30u kun je op NPO1 kijken naar ‘The Passion’, een moderne vertolking van het Paasverhaal. Live vanuit De Bijlmer in Amsterdam!